Carnivore diéta – trúfnete si byť mäsožravcom?

Šír to ďalej!

Svet výživy je zaplavený diétami od výmyslu sveta. Ak si teraz nejakú náhodne vymyslíte, je dosť pravdepodobné, že už existuje. Aktuálne sa na výslnie dostáva  tzv. carnivore diéta – diéta mäsožravcov.

Carnivore diéta – trúfnete si byť mäsožravcom?

Ako to začalo?

Vo svete výživy, kde sa čoraz viac kladie dôraz na pestrosť a udržateľnosť, sa zrazu objavil ortopéd, ktorý si s odporúčaniami popredných výživových spoločností veľkú hlavu nerobil.

„Keby ste sa ma na koncept carnivore diéty spýtali pred dvoma rokmi, povedal by som, že je to šialené,“ vyjadril sa Baker, keď bol v roku 2017 hosťom známeho podcastu Joea Rogana.

Nasledovala kniha The Carnivore Diet, ktorá už vo veľkom propaguje „revolučný“ koncept stravovania. Shawn Baker sa tak stal kráľom carnivore diéty, i keď ako sám uvádza, on nie je ten, čo ju vymyslel.

Baker sa k tomuto typu stravovania dostal po vlastných skúsenostiach s rôznymi diétami. Podľa jeho slov skúšal počas svojho života nízkotukovú, nízkokalorickú, semi-vegetariánstvo, low-carb aj ketogénnu diétu – ktorá prirodzene vyústila do výlučnej konzumácie mäsa a živočíšnych produktov.

Uvádza, že vďaka carnivore diéte sa mu podarilo dostať pod kontrolu vysoký krvný tlak a prediabetes.

Na čom si ako mäsožravec pochutíte?

Ako mäsožravec môžete zabudnúť na potraviny rastlinného pôvodu. Ovsené vločky alebo chlieb na raňajky vymeníte za mäso. K mäsu si na obed namiesto ryže dáte mäso. Na olovrant si môžete dať mäso. Ak sa bojíte jednotvárnosti, na večeru si môžete dať pre zmenu – mäso.

Ale teraz vážne. Ktoré potraviny sú povolené?

Mäso.

Mäso.

Mäso.

Nie, teraz už naozaj.

Zabudnite na vegánstvo – ak to chodilo, plávalo alebo lietalo, „je to vaše“.  Povolené je:

  • mäso (hydinové, bravčové, hovädzie, králičie, divina…)
  • ryby (tuniak, treska, sardinka, makrela, losos, pstruh…)
  • živočíšne tuky (bravčov masť)
  • vnútornosti
  • niektoré verzie povoľujú aj tučné mliečne výrobky a vajcia

A to je všetko.  Carnivore filozofia nepovoľuje konzumáciu akýchkoľvek potravín rastlinného pôvodu. Striktne vylučuje obilniny (pečivo, ryža, ovsené vločky…), ovocie, zeleninu, strukoviny aj rastlinné oleje.

Hlavným mottom vyznávačov carnivore diéty je „Meat heals,“ teda „Mäso lieči.“ Takisto existuje niekoľkotisícová komunita „mäsožravcov“ na Facebooku, kde si odovzdávajú svoje skúsenosti, rady a životné príbehy.  Skupinu nájdete pod názvom “World Carnivore Tribe“ a aktuálne je v nej 35 tisíc členov.

Čo sľubuje?

Propagátori carnivore diéty ospevujú početné zdravotné benefity. Je však dôležité poznamenať, že do dnešného dňa neexistuje dostatočná vedecká evidencia, ktorá by tieto tvrdenia podporovala – najmä s ohľadom na dlhodobý efekt na zdravie. Môže sa teda jednoducho stať, že kvôli krátkodobému profitu dáte do stávky oveľa viac, než len kilá navyše.

Všetky pozitíva „masožravectva“ sú založené na osobných skúsenostiach ľudí, ktorí ju dodržiavajú – v niektorých prípadoch aj niekoľko desiatok rokov. Ostatné benefity môžeme oprieť iba o podobne koncipované štúdie – napríklad ketogénnu či nízkosacharidovú. Treba však počítať s tým, že reálne účinky carnivore diéty sa od spomínaných môžu v mnohom líšiť.

Pozitíva:

  • Regulácia hladiny glukózy – telo postupne prejde do štádia ketózy, kedy si glukózu tvorí z vlastných zdrojov – nedochádza teda k takým častým a náhlym výkyvom, ako v prípade konzumácie väčšieho množstva sacharidov.
  • Lepšia nálada – môže súvisieť so zlepšenou kontrolou glykémie
  • Chudnutie – na to, aby človek schudol tuk, musí zjesť menej energie, než vydá. Áno, aj v 21. Storočí je to takto smiešne jednoduché. Strata hmotnosti pri prechode na carnivore diétu môže súvisieť s vyšším príjmom bielkovín, ktoré majú najvyšší sýtiaci efekt aj navyšší termický efekt – to znamená, že telo na ich spracovanie spotrebuje viac energie, než pri sacharidoch a tukoch.

 

Kde je háčik?

  • Dlhodobo neudržateľná – čo si budeme klamať, jesť celý deň iba mäso je asi dosť nepraktické.Ak vezmeme do úvahy aj finančnú náročnosť, budú si môcť carnivore štýlom dovoliť diétovať iba ľudia, ktorí majú more času a peňazí.
  • Nedostatok vlákniny a vitamínov – ak budeme nasledovať aktuálne odporúčania, mali by sme denne prijať približne 25 – 30 g vlákniny. Vláknina je sacharid rastlinného pôvodu – nemusíte byť teda génius, aby ste si spojili, že s carnivore diétou toto odporúčanie naplníte iba ťaž..vlastne, nenaplníte. Čo sa týka príjmu vitamínov a minerálov – živočíšne produkty síce majú trochu navrch, ak sa pozrieme na vitamíny skupiny B – najmä B12, no zároveň sú nedostatočným zdrojom vitamínu C, A a E. Navyše, rastlinné zdroje obsahujú aj mnohé ďalšie prospešné látky  – napríklad polyfenoly.
  • Rakovina hrubého čreva – viaceré výskumy dodnes potvrdili, že nadmerná konzumácia červeného mäsa vedie k zvýšenému riziku výskytu rakoviny hrubého čreva. I keď sa v poslednej dobe objavujú štúdie, ktoré toto tvrdenie vyvracajú, zatiaľ zvýšené riziko medzi nutričnými terapeutmi brané ako preukázané.

 

Ak si hovoríte, že Baker je predsa lekár, a tak určite vie o čom hovorí – nie je to úplne tak. V roku 2017 bol totiž pozbavený licencie (zdroj v závere článku) kvôli obavám o jeho odbornú spôsobilosť.

Či sa rozhodnete carnivore diétu vyskúšať alebo nie, mali by ste mať na pamäti, že neexistujú vedecké dôkazy, ktoré by potvrdili (alebo vyvrátili) bezpečnosť carnivore stravovania. Tak čo – trúfnete si?

 

Referencie:

https://www.nmmb.state.nm.us/docs/board_actions/07-01-17%20thru%2009-30-17.pdf

 

 


Šír to ďalej!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *